Technische data

Nu mobiliteit een steeds belangrijkere rol inneemt in ons dagelijks leven, nu haast iedereen over een auto, motor of fiets beschikt om zich te verplaatsen, en de straten overvol geraken, kan het openbaar vervoer een oplossing bieden.

 

De eigentijdse bushaltes die wij hebben ontworpen voor de Hasseltse boulevard, zijn dan ook meer dan ‘schuilplekken tegen wind en regen’. Het worden comfortabele, stedelijke ruimtes waar de hedendaagse reiziger op een aangename manier kan wachten, informatie kan vinden over het busvervoer, maar ook over de stad en haar activiteiten. De nieuwe bushaltes kregen ‘ruimte’.

Structuur
De bushalte is uitgepuurd tot een zuivere structuur van profielen en glas, een beetje refererend naar de ingenieursconstructies van de 19de eeuwse treinstations. De metalen profielen typeren de halte, er worden geen extra decoratieve elementen toegevoegd, geen specifieke bekledingen. De wijze van uitvoering, de aanmaak van de knooppunten van horizontale en verticale profielen is erg belangrijk. Het geheel spreekt door haar eenvoud. Het vlakke dak vertoont op enkele plaatsen openingen om ruimte te geven aan een boom en om een aangename lichtinval te bevorderen. Door de eenvoudige structuur van de bushaltes, hun kleur (ral 7022), de boulevardbestrating (ingemortelde kasseien) en door de herhaling van sommige elementen van het straatmeubilair, worden de bushaltes volledig ‘opgenomen’ in het uitzicht van de boulevard. Op die manier blijkt duidelijk dat de bussen een essentieel onderdeel vormen in het totaalconcept.

 

Verwarmde ruimte
Iedere halte heeft een glazen verwarmde ruime. Ook hier zijn de details belangrijk om de sfeer te creëren. Het veiligheidsglas wordt op haast onzichtbare wijze in de constructie geplaatst: aan de onderzijde door een demonteerbare constructie van L-vormige pro-fielen en aan de bovenzijde door eenvoudige U-vormige profielen waar het glas kan worden ingeschoven. Twee glasplaten worden verticaal via een kitvoeg tegen elkaar geplaatst. Bij de halte ‘Leopold’ wordt het glas op dezelfde manier geplaatst als windvang. De dimensies van de verwarmde ruimte zijn afhankelijk van de beschikbare plaats en het aantal geschatte reizigers die er zullen wachten. Er zijn zitjes maar er is ook open ruimte voorzien voor de rolstoelgebruikers of voor mensen met een kinderkoets of een boodschappenwagentje. Schema’s met de uurregelingen van de bussen hangen in de ruimte uit. Bij de halte ‘Kolonel Dusart’ wordt voor het comfort van de reiziger in de ruimte een ticketautomaat geplaatst.

 

Meubilair
De banken, de nuts- en infozuil, de leunelementen worden zo eenvoudig en robuust mogelijk ontworpen, omwille van een al-gemene, uniforme stijl en het onderhoudsgemak. De banken bestaan uit houten balken die aan elkaar bevestigd zijn d.m.v. trekstangen en bouten, op een metalen profiel als voet. Op sommige plaatsen worden leuningen voorzien. Waar mogelijk is de bank dubbelzijdig bruikbaar zodat aan weerszijden reizigers kunnen zitten. De informatiezuil is eigenlijk een grote kast voor de nutsvoorzieningen (water, elektriciteit en eventueel gas). In de metalen deuren worden vitrines voor de tijdsregelingen en andere informatie voorzien. Om het gevoel van reizen en ‘onderweg zijn’ te versterken is het mogelijk hier klokken te voorzien (type stationsklok) met de tijdsaanduidingen van verschillende steden in de wereld. De leunelementen zijn U-vormige stukken metaal, vergelijkbaar met de fietsrekken elders in de stad. De afvalbakjes zijn dezelfde als die die overal langsheen de boulevard terug te vinden zijn.

 

Informatie
Verschillende klokken van het type stationsklok zijn in de haltes voorzien om de juiste tijd aan te geven. Er zijn eveneens plannen voor dynamische informatiepanelen, met o.a. aanduidingen van wisselende bustijden, andere diensten van De Lijn, lopende activiteiten in de stad, en voor vaste informatiepunten met uurregelingen en aankondigingen. In iedere halte is een telefooncel voorzien. Al deze elementen worden in overleg met de diensten van De Lijn geïntegreerd.

 

Signalisatie & huisstijl
De haltes zijn visueel herkenbaar als bushaltes van De Lijn, duidelijk maar toch subtiel. Dit door het logo van De Lijn bovenop het dak van de halte aan te brengen of door een oranje knipperbol (zoals in Groot-Britannië). Het logo wordt eveneens gezandstraald op het glas van elke halte.