Technische data

Situering

 

De site Sint-Barbara ligt tussen de Minderbroedersstraat en de Drinkwaterstraat en tussen de Parijsstraat en de Onze-Lieve-Vrouwstraat, in de omgeving van de Oude Markt.
De parking en de aanpalende kantoorgebouwen op deze site zijn nu eigendom van KBC. KBC gaat zijn activiteiten bundelen aan de stationsomgeving en daarom zullen de parking en de verschillende kantoorgebouwen vrij komen. De bankinstelling heeft de herinrichting van het gebied toevertrouwd aan de projectontwikkelaars CFE Immo en Resiterra (KBC Vastgoed en Heijmans).
De ontwikkelaars zullen op het terrein het woonproject ‘Barbarahof’ realiseren. Voor het ontwerpen van de inrichtingsplannen deden zij een beroep op de architectenbureaus De Gregorio en Partners, A33 en studiebureau Technum.
De stad Leuven heeft gedurende meer dan een jaar intensief overlegd met de ontwikkelaars om tot het inrichtingsplan te komen dat hier op de website wordt voorgesteld.
Het gebied Sint-Barbara is de eerste van drie locaties in de Leuvense benedenstad waar belangrijke woningbouwprojecten zullen verrijzen. De stad Leuven wil in de binnenstad immers werk maken van een bijkomend woningaanbod. In de volgende jaren zal de stad nog uitvoeringsplannen opmaken voor twee woonprojecten op de ziekenhuissite (Sint-Pieter en Sint-Rafaël) tussen de Brusselsestraat en de Janseniusstraat: het Janseniushof aan de Janseniusstraat en Hertogeneiland aan de Brusselsestraat.
De stad Leuven ziet er bij de projectontwikkelaars op toe dat een mix van verschillende woningen wordt aangeboden, gaande van stadswoningen met tuin tot grote en kleinere appartementen.

 

Nieuw plein

 

Een nieuw plein zal het hart vormen van het woonproject Barbarahof. Nieuwe bouwblokken geven het plein de nodige pleinwanden. De bouwblokken worden hersteld binnen het bestaande historische wegenpatroon. Het stedelijke plein loopt door tot aan de Dijle. Het laatste deel van het plein wordt verlaagd om het contact met het water te vergroten. Tevens verwijst deze ‘afdaling’ naar de situatie zoals het lang geleden was. Het hoger gedeelte van het plein krijgt een klassiekere invulling door middel van een streng raster van bomen, het stukje aan de Dijle wordt wat speelser ingericht.

 

Wonen

Op het terrein is er plaats voor maximaal 215 woningen. Er komen minimaal 15 grote woningen of appartementen met een eigen tuin.
Op de gelijkvloerse verdieping is er beperkt plaats voor handel en diensten. De rest van de begane grond is voorbehouden voor wonen. Die handelsfuncties zijn vooral aanwezig langs de Parijsstraat omdat ze daar aansluiten bij de bestaande handelaars.

 

De Waaistraat en de Sint-Barbarastraat delen het terrein op in vier bouwblokken. De bouwblokken aan de Rattemanspoort krijgen een hoogte van twee tot drie bouwlagen, aangepast aan de courante bouwhoogte in de omgeving. Aan deze kant zijn ruime woningen gepland, zowel appartementen met terras of tuin, als stadswoningen op een eigen perceel.
Aan de noordelijke gevel van het nieuwe plein (aan de kant van de Minderbroedersstraat) is er een hogere bebouwing mogelijk. Het nieuwe plein wil immers een scharnier vormen tussen de kleinschaligere bebouwing aan de kant van de Rattemanspoort en de schaal van de kantoor- en schoolcomplexen in de omgeving van de Minderbroedersstraat in het zuidwesten.
Tussen de kantoorvleugel aan de Minderbroedersstraat (blijft behouden) en het nieuwe plein komen nieuwe appartementsgebouwen van vier tot vijf bouwlagen. De bestaande kantoorgebouwen gaan er onder de sloophamer.
In dit nieuwe blok is er aan het plein een torenaccent ingebouwd (tot acht bouwlagen). De ‘Barbaratoren’ zal een nieuw monument op de site vormen om een eigen karakter aan het project te schenken.
Het kantoor blok op de hoek van de Minderbroedersstraat en de Parijsstraat (het huidige gebouw van KBC) krijgt een ingrijpende renovatie en zal voorzien in kleine appartementen. De structuur van het gebouw blijft overeind, de inrichting en de gevels krijgen een volledig nieuw kleedje. Langs de kant van de Waaistraat wordt het bouwblok opengewerkt om lucht en licht te trekken in het private binnengebied. De kant van de Minderbroedersstraat wordt een verdieping lager gemaakt. De binnengebieden van de bouwblokken zijn opengewerkt zodat de bewoners van gemeenschappelijk groen kunnen genieten.

 

Autoverkeer

 

In de (nieuwe) straten van het project wordt enkel plaatselijk verkeer toegelaten. Het plein zelf is autovrij.

 

Het parkeren voor de toekomstige bewoners gebeurt bijna volledig ondergronds. Per woongelegenheid is er 1,1 parkeerplaats voorzien (in totaal 245). Daarnaast is er plaats voor een aantal extra parkeerplaatsen voor de buurt. De ontwikkelaar moet nog bekijken hoe die verkocht worden. De toegang tot die ondergrondse parking ligt in de Sint-Barbarastraat.

Een publieke parking is niet gepland in het project. De stad plant immers een grote rotatieparking op de ziekenhuissite (Sint-Pieter en Sint-Rafaël) aan te leggen. Maar dat gebeurt nog niet in de eerste jaren.

Blauw: Bestaande in- en uitrit ondergrondse parking
Rood: Nieuwe in- en uitrit ondergrondse parking