Technische data

Fietsen door de Bomen takt aan op het bestaande fietsknooppunt 272 en is gelegen in het Bosland; met meer dan 4.500 hectaren bos, het grootste aaneengesloten bosgebied van Vlaanderen. Het bos bestaat grotendeels uit naaldbomen die in de vorige eeuw werden aangeplant met het oog op houtwinning voor mijnbouw. Er werd ook een duidelijk onderbouwd bosbeheerplan uitgewerkt om er voor te zorgen dat de omliggende bossen in topconditie blijven. Een ideale duurzame synergie tussen toerisme en natuurbeheer.

De fietsconstructie is een strakke dubbele cirkel met iconische allures. De cirkelvorm verwijst naar de jaarringen in boomstammen. Het pad is ongeveer 700 meter lang en brengt de fietsers geleidelijk tot een hoogte van 10 meter, tussen de kruinen van de naaldbomen. De fietsbrugbreedte van 3m geeft de gebruikers voldoende ruimte. Om het stijgen en dalen comfortabel te houden, bedraagt het hellingspercentage maximaal 4%. De beleving zit in de interactie met de natuur, het gevoel mee te groeien met de bomen en te ‘zweven’ naarmate je hoger van de grond komt. Een uitzonderlijk landmark in de omgeving dus, maar bovendien een sensationele en veilige fiets- en wandelbeleving voor jong en oud.

De in totaal 450 kolommen in weervast cortenstaal staan afwisselend op 1, 2 en 3m van elkaar en symboliseren de rechte stammen van de dennenbomen. Zo gaat de constructie mooi op in de omgeving. De keuze voor niet-behandeld cortenstaal geeft het geheel een natuurlijk, stoer patina en vraagt zeer beperkt onderhoud. De steunpalen werden vastgezet in een puntsgewijze fundering van gegalvaniseerde schroefpalen, die de impact van de constructie op de natuurlijke omgeving tot een minimum beperken. De 46 prefab stalen brugdekken bestaan uit horizontale stalen vinnen die tussen de verticale kolommen zijn geplaatst met cortenstalen bouten. Het fietspad zelf werd opgebouwd uit een met korrels ingestrooide PU-bekleding op basis van een fijne kiezel. Om de fietservaring puur te houden, werden wegmarkeringen en informatie- of focuspunten op het verhoogde fietspad weggelaten. De valbeveiliging is 130cm hoog om een hoog gevoel van veiligheid te creëren en is opgebouwd uit een netstructuur en handrail in roestvast staal.

Naast de weg die langs het project loopt, werd een bijhorend rust- en infopunt voor fietsers en wandelaars geplaatst, dat bestaat uit kokers uit cortenstaal, waarrond en waarop boomstammen uit de kapping van de dennen gestapeld werden.

 

De bouw van de fietsbrug ving aan medio 2018. De werken gebeurden met veel respect voor het bos. De constructie werd daarom zoveel mogelijk in het atelier voorbereid en nadien ter plaatse gemonteerd en opgebouwd.

De officiële opening vond plaats in juni 2019. Sindsdien fietsten en wandelden al duizenden bezoekers door de bomen, is #FDDB een begrip op sociale media en werd het project beloond met meerdere prestigieuze internationale awards waaronder een International Design Award in Los Angeles, de staalbouwwedstrijd van Infosteel en een Dezeen Award voor beste infrastructuurproject.

 

Fietsen door de Bomen: een eenvoudig gebaar dat ons het bos op een nieuwe manier laat beleven. Een project met wereldwijde aantrekkingskracht en allure, maar eveneens sterk verankerd in de lokale context en omgeving.